lunedì 1 aprile 2013

FIESTE DAI 3 DI AVRÎL: LA FIESTE DAL FRIÛL, LA FIESTE DI DUCJ


Tancj auguris a dutis/ducj pe Fieste dal Friûl. Us invidìn a partecipâ aes tantis iniziativis che si davuelzaràn un pôc pardut e, pe ocasion, us invidin a lei un editoriâl une vore biel di Renzo Balzan, publicât intal ultin numar di Ladins dal Friûl. Tes peraulis di Renzo o ricognossin cetantis olmis di che co volaressin fâ sù: Un Friûl diferent.
 
 
DAL TIMÂF A LA LIVENCE
3 di Avrîl: la fieste di ducj
Tal inovâl dai 736 agns di fondazion de Patrie dal Friûl 3 di Avrîl 1077 - 3 di Avrîl 2013, za fa 936 agns e nasseve la Patrie dal Friûl. Vadì che “La Fieste dai 3 di Avrîl” al è un fat storic, par vie che l’acjadiment che al è ae sô fonde e je une realtât dal secul XI, cun conseguencis duradis centenârs di agns, che a àn mantignût la lôr vitalitât fint ai nestris dîs. La celebrazion di cheste dade si è trasformade intune cerimonie uficiâl, ae cuâl a partecipin diviersis istituzions, dai Comuns aes trê Provinciis furlanis di Pordenon, Gurize e Udin, une des cuâl e ricuarde il 3 diAvrîl ancje tal propi Statût.
Dut câs cheste fieste no je mai stade uficializade, tal sens che no esistin leçs che a proclamin une “Fieste Nazionâl dal Friûl”. Pensade, inventade e volude di chel predi “rivoluzionari” che al è stât Pre Checo Placerean tal 1977, planc planc e sta invezit cuistant i contignûts di une fieste de int, con moments culturâi e di rievocazion storiche, se no fintremai di fieste popolâr, cence che par altri l’intîr popul furlan indi vegni coinvolt (de Cjargne a Puart, di Pordenon a Gurize, di Udin a Sapade/Plodn). Dispès in cheste ocasion, come in altris darest, al semee che il 3 di Avrîl e sedi une cjosse presint dome tal Friûl centrâl e in Cjargne, o sei dome in chei teritoris dulà che la fevelade furlane e je inmò presint. In ogni câs, no si po dineâ che a diviers livei si vebi almancul une cualchi cussience di ce che al è il 3 di Avrîl. Cuant che Pre Checo, e il grop dai predis di Glesie Furlane che a jerin cun lui, indi àn fevelât pe prime volte, tal 1977, vâl a dî juste a 900 agns dal diplome imperiâl di Indrì IV che al concedeve il Ducât dal Friûl al Patriarcje Sigjeart, si è doprade la espression “fieste”, volint intindi l’inovâl di une memorie di gjonde, di sperance, di spirt di identitât, di voie di rinassince intun avignî in miôr. O jerin, in fats, intai moments intrigôs dal daspò taramot e dai ferments plui vivarôs pe autonomie, la lenghe, il svilup economic e sociâl, la brame di une universitât autonome e dut chest al vignive vivût come une smire insiemit culturâl e politiche par une Friûl aromai madressût, cussient, libar di cjapâ lis decisions plui adatis ae propie indole e vocazion, ben inlidrisât inte sô storie e daviert aes sfidis dal presint.
Dal 1977 a vuê di agns a ’nd è passâts, Pre Checo Placerean, Pre Antoni Beline, Pre Pieri Londar e altris furlaniscj storics no son plui cun nô, magari cussì no, e la lôr mancjance si la sint cetant. Si sint che e mancje la grinte e l’entusiasim di chescj personaçs. Si rindisi cont che la “Cuestion Furlane” e je lade a finîle intune sorte di sgjarpie di dulà che e stente a diliberâsi. Par esempli al è dificil, vuê, distacâ la cuestion de autonomie e de tutele linguistiche dal rest dai problemis che si stan proponint: problemis di ocupazion, soredut di ocupazion dai zovins e des feminis, di imigrazion, di integrazion, di ambient e di paisaç, di viabilitât, di sparagn e di aument dai presits, di scuele, di spazis par fâ culture, di pluralitât e diplurilinguisim.
Ma, soredut, cuale imagjin di popul furlan vino nô vuê e dino a no stes, a cui che al ven a vivi chenti, a cui che nus vualme di fûr regjon? Cui sono dabon i Furlans vuê? Resonant di 3 di Avrîl, al è just che si feveli di lenghe, di culture, di autonomie, ma ancje di societât e di ambient dulà che la lenghe ladine dal Friûl si fevele,dulà che si vîf, dulà che si progjete o ben si paidìs ilfutûr. L’om furlan, la femine furlane, il frut furlan, l’anzian furlan: cemût vivino, cemût pensino, cemût si metino in rapuart cun chei altris? E par chei altris no vin di intindi chei che a loghin al di là des monts, o dal Timau e de Livence, ma chei altris che a stan rivant chenti, chei altris che a son bielzà rivâts chenti di agns in ca. Cetancj di chescj si sintino integrâts e ben acolzûts. Se a son nassûts achì, si sintin fintremai Furlans a ducj i efiets, ancje par vie che a fevelin pulît la nestre lenghe, dispès miôr di tancj dai nestris. Ma scoltant lis esperiencis di feminis e di oms, zirant pai nestris paîs, leint i gjornâi, o sintin inmò storiis di separazion e di esclusion, pal colôr de piel, pe diviersitât de divignince, pe diviersitât di religjon e di lenghe. Chest dal sigûr no nus fâs gran onôr.
In chescj moments cussì dificii, massime par chel che al rivuarde i puescj di lavôr, a son cuestions reâls, che dal sigûr a saran ogjet di dibatit e di discussion, ma che dut câs no puedin jessi assents intune vision globâl e complete dal nestri jessi Furlans vuê. Se fieste e à di jessi, il 3 di Avrîl al à di vierzi lis sôs puartis a dutis lis problematichis esistints, in maniere che lis justis aspirazions ae autonomie, al autoguvier, ae autodeterminazion, ae tutele e ae incressite de nestre lenghe mari, al svilup sostignibil, a cjatin il teren plui adat par cressi e par sperâ che si puedin tradusi in realtât. Une realtât, finalmentri, il plui pussibil condividude, di chei che a fevelin par furlan e par sloven, par todesc e par talian, di cui che al è rivât achì di nô di pôcs o di tancj agns. Il Friûl al è stât di simpri une beorcje di lenghis e di culturis, e dal sigûr lu jere ancje tal 1077 cuant che al è deventât un Stât indipendent che al è durât fint al 1420. Par chest o vin di fâ in mût che la “Fieste dai 3 di Avrîl” e deventi la fieste di ducj. (renzo balzan)

Nessun commento: